China-Tibet-Nepal

Last Update:  24 juni 2019

Reis verslag:

Donderdag 9 sep 1999

We vertrekken om 10:00 vanaf Schiphol met een vlucht van Swissair via Zurich (15:00 u.) naar Beijing (Peking), een vlucht van 9 uur met de
Reis organisatie Summum.

Vrijdag 10 sep 1999

We komen om 06:00 u. plaatselijke tijd aan en worden door de plaatselijk gids opgehaald van het vliegveld, het is ongeveer 1 uur rijden naar het Dong fang Hotel, we hebben eerst 1 uur geslapen, om 11:30 de lunch, was erg lekker, daarna lopend via de Chinese kalverstraat,Tiananmen-plein naar de Verboden Stad, eeuwenlang het woon- en leefgebied van de keizers van China. "The Last Emperor" toegang kost 30 Yuan, 'savonds Peking eend gegeten was niet lekker, erg veel vet. De stad is geheel verlicht ivm de voorbereidingen voor 10 oktober feesten.

Zaterdag 11 sep 1999

Vandaag naar Simatai om de Chinese muur te beklimmen, Simatai ligt 110 km buiten Beijing, het was een hele klim.
De totale lengte van de Muur ongeveer 5000 kilometer is. S 'avonds met z'n alle naar de Chinese Opera (70 Yuan) we zaten vrij vooraan met Chinese hapjes en thee, het optreden duurde 1 uur en 10 min

Zondag 12 sep 1999

Om 5.15 opgestaan om om 6.15 u. weg te gaan naar het Tiantan Park voor tai-chi en andere oefeningen, het is er erg druk, maar wel rustig, geen herrie. In het park staat ook de tempel of Heaven, terugweg bij Mac Donald geweest voor franse frietjes! Hierna met de taxi naar het Zomer paleis en de grote Chinese bell. Om 17:10 u. vertrokken we met de nacht trein naar Xian (15 uur) We zaten met z'n vieren in 1 coupé, wij tweeën en Erich en Resi.

Maandag 13 sep 1999

Om 8 uur kwamen we aan in Xian, we slapen in het Oriënt Hotel, de kamers waren nog niet schoon, zijn we eerst een chinees ontbijt gaan eten, was erg lekker (15 Yuan), om 11 uur naar het Teracotta leger (65 Yuan) dat uit meer dan 6000 soldaten en paarden bestaat, ongeveer 1,5 uur rijden buiten Xian mbv openbaar vervoer, we hebben er nog een klein beeldje gekocht als souvenir ( 1 Yuan = kwartje ). S ' avonds gegeten en rond gekeken in de Chinese moslim wijk, terug met de taxi naar het hotel.

Dinsdag 14 sep 1999

Vandaag eerst uitgeslapen, niet mee gegaan met de ochtend excursie, we vertrekken om 12:30 u. met de volgende nachttrein naar Chengdu (16 uur), deze trein was veel slechter, dan de vorige, veel minder schoon!

Woensdag 15 sep 1999

We kwamen om 7.30 u. aan in Chengdu, morgens rond gewandeld, vette Dim-sum hapjes gegeten, 'smiddags geslapen tot 18h, daarna zeer luxe gegeten in het Holiday Inn, aan buffet gegeten (500 Yuan) was erg lekker, Japanse Zalm, 4 soorten kaas en verder van alles, toetjes, etc.

Donderdag 16 sep 1999

Om 7.30 u. weg, om op de fiets, 20 km dwars door Chengdu te gaan naar het Panda reservaat, onderweg ging Janny's fiets kapot, moesten nieuwe kogellagers in het voorwiel (6 Yuan) eindelijk in het Park, best wel veel Panda's gezien.
Terugweg weer 20 km, zijn we nog samen met Hielke (onze gids) via een Chinees klooster (Wenshu Monastry) in het na bij gelegen park, thee gaan drinken voor 2 Yuan, was erg leuk. Hierna de fietsen ingeleverd, borg van 400 Yuan retour, de hele dag de fietsen huren kostte maar 15 Yuan. S 'avonds met z'n tweeën gegeten bij KTC, kip hamburgers met coca-cola!

Vrijdag 17 sep 1999

Om 5.00 uur vertrekken van uit het hotel naar het vliegveld, om dan in 1 uur en 50 min te vliegen naar Gonggar (Gongkar) de luchthaven van Lhasa, de vlucht vertrok om 6.40 u., vanaf de luchthaven is het 2 uur rijden naar Tsetang, het is een mooie tocht over hoppelende wegen (eindelijk in Tibet) In het Hotel Tsetang moeten we onze paspoorten afgeven ivm de permits voor morgen, vanmiddag bezoeken we eerst het Yumbu La Kang klooster boven op de berg, het 1e Paleis van de 5e Dalai Lama (20 Yuan) het was best wel een klim naar boven, we hadden ook nog eens een harde regen bui, (Yumbulang), is een bijzonder spits uitstekende bouwwerk waarvandaan je een mooi uitzicht hebt over de Yarlung vallei. hierna naar Chang Zhu klooster (25 Yuan) is een erg mooi klooster. Terug naar het Hotel, voordat we gaan eten, rond gekeken in de Tibitaanse wijk, daar nog eens 3 kloosters bezocht, o.a. Sanarsenky, Narchu Klooster werd een Tibetaanse boek voor ons geopend, was een kopie alle originele boeken zijn ooit verwoest, hierna naar een Nonnenklooster boven op de berg, was wel klimmen, maar wel de moeite waard, Janny was niet mee naar het Nonnen klooster, zij heeft bij Tibetanen thuis thee gedronken, alleen bleek 'savonds deze dag veel te zwaar te zijn geweest, we waren kapot, dit kwam voornamelijk door de hoogte.

Zaterdag 18 sep 1999

Om 8 uur met de Platbodem boot, 2 uur varen naar de andere kant van de Yarlong rivier om vervolgens met z'n alle ingeladen te worden in een vrachtwagen en nog maar 20 min over een hobbelige weg naar het Samye klooster. Het Samye klooster werd in 779 gesticht door de Tweede Religieuze Koning. Hij werd geholpen door twee belangrijke boeddhistische leermeesters uit India en heeft een belangrijke school voor de monniken opgezet. Samye ligt in de U-streek in het midden van de zandige Samye vallei. Het Samye klooster was het eerste klooster in Tibet dat het boeddhistische geloof heeft neergezet. Terug was het maar 1,5 uur varen, nu opweg naar Lhasa, onderweg nog gestopt voor een foto van een in de rots getekend de Boeddha uit de 11e eeuw, word elk jaar opnieuw ingekleurd en voor de lunch, we kwamen om 18:30 u. aan in Lhasa, we verblijven in het Holy Swan Hotel, we waren te moe om direct na aankomt om 19.00 uur weer mee te gaan eten, we hebben in het Hotel gegeten, was totaal niet te eten!.

Zondag 19 sep 1999

Uitgeslapen tot 9 uur, rustig aangedaan, om 11 uur zijn we weggegaan, want om 1 uur afgesproken bij Tashi 1, we zijn lopend naar het centrum van Lhasa gegaan, we liepen helaas onze afspraak mis , we hebben zeker 1 uur te ver door gelopen voorbij de Potala en voor bij de twee gouden stieren, toen Janny er achter kwam dat we veel te ver waren, vlak bij het Lhasa Hotel (Holiday Inn) we zijn met de taxi weer terug gegaan, 'smiddags vonden we wel Tashi 1 en 2 we hebben er een soort Pizza en friet gegeten. 's Avonds bij Crazy Yak restaurant gegeten een Buffet met dans en muziek voor 50 Yuan

Maandag 20 sep 1999

Om 9.30 u. naar de Potala, we gingen zonder de gids, er was iemand uit de groep erg ziek geworden door de hoogte (3500m) moest direct naar het ziekenhuis. De Potala is de winterresidentie van de Dalai Lama's. Het gigantische gebouw telt 13 verdiepingen en is meer dan 117 meter hoog. Het complex bestaat uit een wit en een rood paleis met een klein geel gedeelte ertussen. Het witte paleis was voor seculier gebruik. Het bevat de woonvertrekken, de kantoren, het seminarium en de drukkerij. Het rode paleis had een religieuze functie. In het middelste gele gebouw zijn de enorme, met heilige symbolen geborduurde banieren opgeborgen die tijdens de nieuwjaarsfeesten over de zuidkant van het paleis worden uitgehangen. Allereerst moesten we behoorlijk wat trappen beklimmen om op de binnenplaats te komen voor het rode paleis. Hier gingen we het paleis in, waarna we nog een behoorlijk aantal trappen moesten beklimmen tot het dak van het rode paleis. We konden hier ook enkele woonvertrekken van de Dalai Lama bezichtigen, zijn slaapkamer en meditatiekamer onder andere. Voor 10 Yuan extra, konden we ook nog naar het hoogste dakterras van de Potala. Hier hadden we een schitterend uitzicht over Lhasa. Daarna begon de tocht door de ontelbare kleine, donkere kamertjes van het rode paleis. Gelukkig was er een route uitgezet, anders waren we vast en zeker verdwaald in dit doolhof van kamers en verdiepingen. Elke kamer was weer totaal anders en bevatte weer andere beelden en had een andere betekenis. Alles is perfect afgewerkt, muur- en plafondschilderingen.

De Dalai Lama's V t/m XIII liggen in gouden tombes hier begraven. We mochten helaas geen foto's maken binnen, dus het zal voor altijd alleen maar in ons hoofd zitten. 's Middags weer bij Tashi 1 gegeten, cheese cake, aardappels en bobi met groente een soort pannenkoek, waarop je de groente en knoflook saus smeert, na de lunch naar het Zomer paleis Norbulingka hier heeft de Dalai Lama 14e tot zijn vlucht naar India in 19'59 geleefd, het complex heeft ook een dierentuin, de dieren worden niet zo er goed verzorgd. 's Avonds gegeten bij Bakor café vlakbij de Jokhang, spaghetti en een tosti, nog even rond gelopen bij de vele souvenirs stalletjes rond de Jokhang, nog een Tibetaanse gebedsboek gekocht, terug naar het Hotel, om toch eindelijk onze ansicht kaarten te schrijven, was nog steeds niet gelukt om aan postzegels te komen.

Dinsdag 21 sep 1999

's Morgens naar de Jokhang, In Tibet staat deze tempel ook wel bekend als de Tsuglagkhang. Er is bijna niets meer over van de originele bouw in de 7e eeuw, maar door de wederopbouw, toch schitterend om te zien. Het is echt een pelgrimsoord voor de Tibetanen. Ze komen hier bidden en Boeddha eren. In Jokhang-tempel is er een muziekceremonie gaande in de open ruimte na de hoofdingang met trommels en lange rag-dungs. In het centrale heiligdom zijn de pelgrims aan het bidden en overal de kaarsen aan het bijvullen met vet. Rond het heiligdom loopt ook een hele lange gang met ongeveer 100 gebedstrommels. Op het dak van de Jokhang heb je een prachtig uitzicht op de Potala. 's Middags naar Sera klooster, het Sera Monastery ligt ongeveer 5 kilometer buiten Lhasa. Het is samen met het Dreprung klooster, het grootste klooster van de Gelugpa orde. Vroeger leefden er zo'n 5000 monniken, nu nog slechts enkele honderden. In 1419 is Sera opgericht door Sakya Yeshe, een volgeling van Tsonghkapa. Tsonghkapa is de stichter van de Gelugpa orde. Het Sera klooster is grotendeels onbeschadigd gebleven gedurende de Culturele revolutie. 's Avonds gegeten bij Makye Amye

Sera Klooster:

Woensdag 22 sep 1999

Om 8 uur vertrekken we uit Lhasa naar Gyangze (Gyantse) via de eerste pas van 4800 m de Kambala pas, het is een mooie tocht alleen wel gevaarlijk langs die afgronden zonder vangrails en asfalt wegen. Vanaf de top heb je een mooi uitzicht over Yandrok Tso meer. Dit is één van de vier heilige meren van Tibet. Het ligt op een hoogte van 4488 meter en heeft een diepblauwe kleur, bij de 2e pas, karola gestopt bij de gletsjer met yaks en nomaden. Het was een vreselijke tocht, we waren kapot toe we aan kwamen.

Donderdag 23 sep 1999

Om 9 uur zijn we met z'n allen gaan ontbijten buiten het hotel, hierna het klooster. We zijn direct weer naar het hotel gegaan om uit te rusten, we zijn beide erg moe.

Vrijdag 24 sep 1999

Vertrek om 8.30 om naar 2,5 uur rijden aan te komen in Shigatse (Xigaze). Shigatse is de op één na grootste stad van Tibet. Het ligt op een hoogte van 3900 meter. Het ligt 250 kilometer van Lhasa vandaan, over de hoofdweg. Er ligt een heel mooi klooster in Shigatse, namelijk het Tashilhunpo klooster van de Panchen Lama. Toen we aan kwamen bij dit klooster was het gesloten, we zijn 's middags met tractor-taxi terug gegaan.

Zaterdag 25 sep 1999

Om 8 uur naar Lhatse een lange tocht, onderweg gaan we de weg af om op 25 km verder op gelegen klooster van Sakye te bezoeken, de weg is erg slecht, twee keer dachten dat we niet verder konden rijden, we zijn er toch gekomen en weer terug naar Lhatse, om 18.00 uur in het hotel, we hadden toch een twee persoons kamer, alleen zonder water en toilet.

Zondag 26 sep 1999

Vertrek naar Tingri via de hoogste pas van 5250 meter, hierna de lunch nog een fosiel gekocht voor 2 Yuan, 's middags in het guest hotel, we hebben een mooie kamer, alleen geen water en toilet, maar wel uitzicht op de Himalaya, nu is de Mount Everest nog in de wolken, mogelijk morgenochten vroeg meer kans.

Maandag 27 sep 1999

's Morgens vroeg hadden prima zicht op de Mount Everest, want bij 9 uur was zij al weer in de wolken. Vanaf Tingri nemen we de 5200 meter hoge de La Lung pas, om vervolgens af te kunnen zakken naar Nyalam op 4000 meter; de laatste stopplaats alvorens we in Nepal aankomen. In Nyalam was de kamer niet erg schoon, we sliepen samen met 20 vliegen!!

Dinsdag 28 sep 1999

Een 12 uur lange reis naar Nepal, was een zeer slechte reis, 1e 2 uur rijden naar de Tibetaanse & Chinese grens, 2 km voor de grens stopte de bus, met de mededeling bus kon niet verder, we moesten lopen naar grens, de koffers en rugzakken werden door dragers gedragen. Zelf de grens over gegaan naar niemands land, hier in de vrachtwagen, een aantal dames voorin en de rest achterin, je kon je zelf alleen aan de spijlen vasthouden een 1 uur lang hobbelen naar de Nepaleese grens.
Nadat we Nepaleese grens zijn overgelopen, zijn we mbv een mini busje verder gereden naar Katmandu, de chauffeur reed heel erg traag, de eerste 2 uur was de weg weer vreselijk slecht en dus dood eng, de laatste 4 uur was het redelijk alleen reden we niet harder dan 30 km/uur, de laatste 5 min in Katmandu moesten we ook lopen omdat de mini bus de straat van het Hotel niet in mocht, koffers en rugzakken werden op riskja naar het Hotel gebracht. Het is een redelijk goed Hotel (Norling Hotel), de eigenaar en het personeel zijn heel aardig, 's avonds lekker met z'n tweeën gegeten.

Woensdag 29 sep 1999

Rond gewandeld in Katmandu bij Durbar Square, nog Tibetaanse bellen gekocht voor 200 rupees ( 6 gulden) en een heel mooi Thanka met het levenswiel voor maar $25, 's avonds weer erg lekker gegeten.

Donderdag 30 sep 1999

Vandaag naar de Tibetaanse wijk (Jawalakhel Tibetan Camp) om twee kleden te kopen, verder in Patan nog een houtsnijwerk gekocht, 's avonds een afscheid diner met de hele groep.

Vrijdag 1 okt 1999

Vandaag gaan we weer terug naar huis, het wordt een lange dag, we vertrekken om 15:15 u. naar het vliegveld van Katmandu, we vliegen eerst naar Delhi, hier moeten we 6 uur wachten, voordat de vlucht naar Zurich vertrekt en dan de laatste vlucht naar Amsterdam.

Heeft Uw vragen & opmerkingen stuur me dan een mailtje.